inloggen  
 idee zo werkt het proces missie & visie weetjes kleine lettertjes vragen sponsorchallenge doe mee! kringloopwinkel video tarieven contact inzameling
 
 
Samen hebben we al meer dan:
 
,00
 
 
weggegeven
 
Doing good better

Met een warm hart alleen red je de wereld niet. Met dit platform willen we een duurzaam verschil maken. Door compassie te vermengen met logica en kosteneffectiviteit. We willen niet éénmalige schenken uit betrokkenheid en emotie. We willen dit als hoeksteen in het platform inbouwen. We willen een vliegwiel aan het draaien krijgen. Om zo langdurig en effectief een steentje bij te dragen aan een mooiere wereld..

Missie & visie

Hoe doen we dit? In dit document treft u uitgebreid achtergrondinformatie aan over dit initiatief.

In het kort:

Delen, geven èn nemen!
In antwoord op de wegwerpmaatschappij zamelen vrijwilligers kringloopgoederen in. We zijn dus een winkel, waarin alles wat binnenkomt wordt verkocht. Dit is een belangrijk verschil met weggeefwinkels. Vaak draagt een weggeefwinkel een stigma met zich mee: "voor de armen". Op dit platform moet iedereen welkom zijn, ongeacht je portefeuille: zowel om te nemen als te geven!

Maar met de opbrengst gebeurt wel iets bijzonders. De vrijwillige verkopers krijgen kortingsvouchers ter waarde van de opbrengst om uit de delen aan mensen in de eigen omgeving die een steuntje verdienen of kunnen gebruiken. Anderzijds gaat de financiële opbrengst in een gezamelijke pot, waarmee jaarlijks samen initiatieven kunnen worden ondersteund. Dit gaat op deze manier, omdat het aantal euro's dat daadwerkelijk binnenkomt namelijk lager is dan de optelsom van alle opbrengsten. Wanneer spullen namelijk met kortingsbonnen gekocht, brengen deze netto niets in het laatje (maar ze houden wel het vliegwiel aan de gang!)

Stichting

Op dit moment is de stichting in oprichting. In aanloop naar de officiële worden kleinschalig activiteiten ontplooid om de levensvatbaarheid van het concept te toetsen in de praktijk. De opstartfase is een ingewikkelde en spannende tijd waarin we onze strategie en ambitie wellicht moeten bijstellen. Onze missie en visie zal niet of nauwelijks veranderen.

Visie

We leven in een competitieve vrije markteconomie, zowel als in een consumptie- en wegwerpmaatschappij. De liberale vrije markt heeft bewezen zeer efficiënt te zijn. Maar het systeem kent zwakheden. Bijvoorbeeld in het goed beschermen van onze natuur en leefomgeving of in het ondergeschikt maken van inter-mensenlijk contact. Het liberale systeem kent bovendien duidelijke verliezers. Mensen die onvoldoende profiteren van de mogelijkheden.

Door gebruik te maken van de kracht van het systeem willen we op onze schaal de nadelige gevolgen van het systeem wat afzwakken.

Missie

We zien dat het particulier verkopen van je oude bruikbare spullen vrij omslachtig is. De tijd die het kost weegt eigenlijk niet op tegen de opbrengst. Maar het alternatief, weggooien, wordt als zonde beschouwd. En bij, weggeven, vinden mensen het vooral belangrijk dat het goed terecht komt.

Onze toevoeging bestaat uit het inzamelen van bruikbare tweedehands goederen via kleine steunpunten in de wijk. Buurtgenoten kunnen overtollige spulletjes inleveren en de beheerder neemt het online verkoopproces voor haar rekening. De beheerder doet dit vrijwillig; uit de motivatie om als sociale spil in de wijk te fungeren.

In het verkoopproces maken we gebruik van de kracht van de markt. Zo vergroten we de kans dat goederen een mooi (en duurzaam) tweede leven vinden. We benutten de kracht van de markt, zowel in prijsbepaling als in markttoegang.

Prijsbepaling
We maken gebruik van de kracht van de markt. De markt bepaalt te prijs. Dit doen we via een bijzonder veilingproces. Vanaf een vaste beginprijs begint de prijs langzaam te dalen om als vanzelf, op een eerlijke eindprijs uit te komen. Het voordeel van dit veilingsysteem is tweeledig. Allereerst komt het systeem in een kort tijdsbestek tot een marktprijs, waarmee we voorraden zo klein mogelijk kunnen houden. Anderzijds besparen we de kopers tijd en energie, omdat men niet hoeft mee te doen in het tijdrovende spel van elkaar overbieden. Het éénmalig instellen van een automatisch bod volstaat.

Markttoegang
We maken gebruik van de kracht van de markt. Dus iedereen mag meebieden. Rijk en arm. We richten ons niet uitsluiten op de minima. Maar de 'verliezers' in de reguliere vrije markt krijgen wel een voorsprong. Uit de opbrengsten worden tegoeden uitgeschreven aan mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Wie in aanmerking komen wordt volledig onafhankelijk bepaald door de beheerder van het steunpunt.

Zonder stigma
We willen een reguliere tweedehands verkoopplatform zijn. Door onze doelgroep breed te stellen verwijderen we het stigma dat je 'arm' bent om iets tweedehands op te halen. Juist in een tijd dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt mag het imago van 'tweedehands' wel omhoog. Bijkomend voordeel is dat een brede klantenkring bijdraagt aan een brede bekendheid en dat dit bijdraagt aan een krachtig inzamelproces.

Ambitie

De komende periode staat in het teken van het bouwen aan een stevig platform. Dat betekent de financiën in orde, een stabiele en betrouwbaar website en het opbouwen van langdurige relaties met beheerders van steunpunten. Een platform wat een divers klantenbestand van gelukkige mensen aan zich kan binden.



volgende onderwerp