inloggen  
 idee zo werkt het proces missie & visie weetjes kleine lettertjes vragen sponsorchallenge doe mee! kringloopwinkel video tarieven contact inzameling
 
Begin jouw kringloopwinkel

Dit platform bestaat uit shop-in-shops. Iedereen mag en kan een eigen kanaal beheren. Als beheerder ben je een inzamelpunt voor kringloopspulletjes. (Jij bepaalt zelf wat/wel en niet kan. Meestal dus geen meubels, maar vooral kleingoed). De binnengekomen producten fotografeer je en plaat je online. Vanzelf krijg je er "feeling" mee met wat wel en niet geschikt is om online te verkopen. Ongeschikte producten hoeven niet 1 voor 1 op de foto gezet te worden. Deze producten kunnen samen in een verzameldoos worden aangeboden of mogen (liefst in overleg met de inbrenger) doorgaan naar een reguliere kringloopwinkel.

Waarom?

Het belangrijkste: Je doet het niet uit eigenbelang! Je wordt er niet rijk van. Vanzelfsprekend worden onkosten vergoed. En ook bepaal je zelf wat er met de opbrengst gebeurt. Maar de doelstelling van dit platform is in de eerste plaats sociaal! Zie ook: missie & doelstelling

Hoe?
  1. Maak een account en log in
  2. Ga naar je profielpagina: profielpagina
  3. Voeg een shop/kanaal toe met jouw gewenste naam (en webadres).
  4. Start een eerste batch met producten.
  5. Maak de batch compleet met foto's, teksten etc. en publiceer deze.
  6. Promoot jouw shop-in-shop. We helpen je graag met promotiemateriaal.
  7. Via de pagina orderafwikkeling kun je ontvangen orders af te handelen en uit te leveren.
  8. Ook kun je declaraties indienen en het uitdeelbudget beheren.
Wat wordt van jouw verwacht?

Niets moet. We werken samen als een team. En jij bent daarbinnen volledig zelfstandig. Natuurlijk verwachten we dat je afspraken nakomt. En dat producten zo volledig mogelijk online gezet worden. Dus dat gebreken en mankementen zichtbaar zijn en benoemd worden. We noemen het hier, maar eigenlijk denken we dat dit voor zich spreekt. Daarnaast verwachten we dat je onze missie en visie deelt en daar uit overtuiging een bijdrage aan wilt leveren

In het beheren van jouw shop-in-shop ben je eigen baas. Je bepaalt zelf hoe vaak je een nieuwe batch toevoegt. Je bepaald zelf hoeveel tijd je eraan kwijt bent. Je bepaalt zelf hoe actief je jouw inzamelpunt promoot. En je bepaalt zelf hoe je de omzet uitdeelt.

Wat krijg je ervoor terug?

Om iets vol te houden moet je er energie van krijgen. Wij denken dat dit platform energie geeft.
In deze wereld draait veel om geld. Maar weet je wel hoe leuk het is om iets weg te geven? Wat een gevoel het geeft als, dankzij jou, kinderen een geweldige Sinterklaas beleven. Die energie moet de motor zijn van dit platform.

En, wanneer iemand een keer iets bij jou brengt om te verkopen, wat je zelf heel graag zou willen hebben. Dan mag je daar (in samenspraak met de inbrenger) natuurlijk zelf ook best eens een voordeeltje bij hebben.

Praktisch

Wanneer je onkosten hebt zoals verzend- en verpakkingskosten worden deze vergoed. Ook bijkomende kosten zoals afvoer- en afvalkosten vallen hieronder.

Wat gebeurt er met de omzet?

Betalingen vinden plaats via het platform. Wanneer een shop-in-shop direct gekoppeld is aan een goed doel (bijv. een voetbalclub) wordt de omzet naar hun bankrekening overgemaakt. In andere gevallen wordt de opbrengst uitgekeerd in vouchers, die de beheerder mag uitdelen. Deze vouchers zijn op het platform te besteden. Op deze manier zorgen we voor een sneeuwbaleffect (meer nieuwe transacties en een beter tweede leven voor producten) én geeft de winkelbeheerder mensen in zijn omgeving een steuntje in de rug. De financiële opbrengst wordt aan het einde van het jaar verdeeld.

Waarom doen we dit zo? Stel, er wordt een product verkocht voor 20,- door verkoper A. De koper betaalt met 20,- euro. We laten de kosten en belasting even buiten beschouwing. Dan is de rekensom van de opbrengst gemakkelijk. We houden 20,- over.

Echter we willen ook een sneeuwbaleffect in gang zetten en dat heeft een ingewikkelde bijwerking. Stel. Verkoper A geeft aan 4 personen, waaronder Rosalie een voucher van 5,-. Rosalie koopt bij iemand anders een product van 20,-. Rosalie geeft aan verkoper B 15,- euro en een voucher van 5,-.

Verkoper A en B hebben dan samen voor 40,- verkocht. Maar er staat enkel 35,- euro op de rekening. Hoe moet dit dan verdeeld? En wat gebeurt er met de vouchers die nog open staan?

De verdeelsleutel maken we op het einde van het jaar. Dan stemmen bezoekers, kopers en verkopers samen welke goede doelen we gaan ondersteunen.

Wat we in ieder geval doen is het aantal vouchers op vouchers beperken. De ingeleverde voucher wordt doorgestreept en verkoper B krijgt voor het gedeelte wat met een voucher betaald is net wat minder nieuw uitdeeltegoed. De formule die we toepassen moet er voor zorgen dat mensen met een voucher daadwerkelijk een voordeel hebben, maar dat de prijzen voldoende marktconform blijven om reguliere kopers niet af te schrikken.

Dit verhaal betekent dus wel dat een shop-in-shop die rechtstreeks gekoppeld is aan een goed doel. Zoals een stichting of (sport)vereniging een voordeel heeft. In dat geval wordt namelijk direct uitgekeerd en daarbij wordt ook de voucheromzet op de bankrekening overgemaakt.



volgende onderwerp